Robotterne kommer!
Den 30. september opfører Aarhus Jazz Orchestra det nykomponerede værk We, Robots med robotten Shimon, der er en af verdens mest avancerede musik-robotter. Med We, Robots præsenterer Aarhus Jazz Orchestra et bud på kontemporær jazz i en tid, hvor robotter snarere er en aktualitet fremfor et dystopisk fremtidsscenarie, og hvor kunstig intelligens er en del af langt de flestes hverdag.
Komponist Signe Bisgaard og Aarhus Jazz Orchestras kunstnerisk ansvarlige, Anders Ørbæk, sidder en dag på en bænk i solskinnet og drikker en kop kaffe. Det er et slags inspirationsmøde i den friske luft. De snakker om nye robotter, der er udviklet til at skrive popsange og taler videre om, hvorvidt musikere kan erstattes af robotter. Og sådan opstod ideen til værket We, Robots, der kulminerer i to koncerter d. 30. september 2019, hvor Aarhus Jazz Orchestra optræder med Shimon – en af verdens mest avancerede musik-robotter, der til daglig bor på Georgia Tech i USA.
Robotterne kommer – med lad os byde dem velkommen
Det kan virke kontraproduktivt, at man som musiker og kulturinstitution ønsker at lave et projekt, der tager udgangspunkt i noget, der potentielt kan overflødiggøre os i vores nuværende arbejdsfunktioner. Men det er netop derfor, Signe Bisgaard og Anders Ørbæk fandt det så interessant at skabe We, Robots.
Fordi hvad nu hvis vi, i stedet for at råbe ’robotterne kommer!’ og frygte, at de tager vores arbejde, inviterede en robot ind i et projekt for at undersøge, hvordan vi kan skabe nye og interessante kulturoplevelser? Når menneskelig og kunstig intelligens smelter sammen, kan vi så på den måde skabe noget, hverken robot eller menneske ikke kunne have skabt på egen hånd?
For Anders Ørbæk er We, Robots en måde at vise, hvordan jazzen stadig er relevant: Selvom det kan lyde helt skørt at spille sammen med en marimba-spillende robot, så er We, Robots, ifølge Anders, i princippet et helt almindeligt tidssvarende bigband-værk – fordi robotterne er her lige nu. Det er ikke længere en idé om kunstig intelligens, der ligger langt ude i fremtiden, men en konkret realitet, vi oplever hver dag. Og derfor giver det god mening, at vi som kulturinstitution og basisensemble selvfølgelig også forholder os til det i vores musikalske og kunstneriske virke.
Er Shimon en følsom musiker?
Det næste spørgsmål Signe og Anders begyndte at stille sig selv var, om en robot kan indgå på lige fod med de menneskelige musikere i et værk. Nok kan en robot som Shimon spille hurtigere på marimba end noget menneske, men kan den spille lige så inderligt? Kan den improvisere med særegenhed, kreativitet og musikalske referencer?
Det er et spørgsmål, Signe Bisgaard har været meget optaget af i hendes kompositionsarbejde. For hende handler det nemlig om, hvordan hun kan skrive til robotten Shimon, så den rent faktisk spiller inderligt og dynamisk, samtidig med at hun skaber et værk, der lader Shimon smelte sammen med de sprællevende musikere fra Aarhus Jazz Orchestra.
Hvordan dette kommer til at lyde, kan du opleve d. 30. september 2019 i Musikhuset Aarhus, hvor We, Robots uropføres kl. 17.00 og 19.30. Inden koncerterne er der pre-talk med Signe Bisgaard, der vil fortælle om, hvordan det har været at arbejde med en robot som Shimon.
Som optakt til koncerterne inviterer vores samarbejdspartnere Aarhus Universitet og Det Jyske Musikkonservatorium på seminar om teknologi og kunstig intelligens samt en fernisering, hvor musikstuderende præsenterer helt ny musik skrevet i forbindelse med en workshop, de har deltaget i ugen op til koncerterne. I denne workshop har de ligeledes arbejdet med ny teknologi i musikken.
Mere information om seminar og fernisering følger.