Flere skolebørn i Aarhus skal have mulighed for at synge i dagligdagen.
Det er ambitionen bag et projekt, der tilbyder værktøjer til at etablere morgensang som fast del af hverdagen på flere skoler, skolekoncerter og deltagelse i arrangementet Gigakor i 2025.
Projektet er et samarbejde mellem Sangkraft Aarhus, Levende Musik i Skolen, Aarhus Jazz Orchestra og Musiklærerforeningen i Aarhus.
European Choir Games & Grand Prix of Nations Aarhus 2025 igangsætter sanglige aktiviteter med så mange som muligt ”og”, siger projektleder Lene Juul Langballe, ”med så langsigtet forankring som muligt. Derfor er det fantastisk, at allerede eksisterende musikaktører i skolerne vil være med til at understøtte morgensangen”.
Projektleder og daglig leder for Sangkraft Aarhus, Andrea Krüger Holm, fremhæver projektets umiddelbare tilgængelighed for det pædagogiske personale på skolerne:
”Projektets mål er at få flere børn i skolerne til at synge noget mere, og vi vil gerne hjælpe skolerne godt i gang ved at gøre det så tilgængeligt som overhovedet muligt for lærerne at sætte gang i fællessang, uden at de behøver at forberede en hel masse.”
Skolerne får en liste med sange, de kan vælge imellem fra uge til uge, med en kombination af traditionelle sange fra Dansk Sangs repertoire og sange fra Aarhus Jazz Orchestras repertoire. Hertil kommer sange og projekter tilknyttet Levende Musik i Skolen og DRs materiale fra skolernes sangdag.
Med en liste over sange til året i hånden er det tydeligt, hvad man kan vælge, og hvordan man kan gennemføre det.
”Hele ideen er, at det skal være muligt også for en dansklærer, at stå for morgensang,” forklarer Andrea Krüger Holm.
Men hvorfor er det så vigtigt, at børn synger i skolen?
”Det er rigtig sundt for os at have et forhold til vores stemme, både som menneske og i forhold til fællesskabet ”, fortæller Andrea Krüger Holm og uddyber:
”Når vi synger, bliver vi fysisk synkroniserede. Vi trækker vejret sammen, vores hjerterytme sænkes og vi udløser oxytocin, så vi bliver gladere af det. Men der sker også noget i os mentalt. Man kan få lov til at rumme nogle lidt sværere følelser. I det at man synger om det, så får man det lidt bedre”
Det gør noget særligt ved en skoleklasse at synge sammen; ”Det er bevist, at vi hører hinanden bedre, og der er et lavere konfliktniveau. Det påvirker deltagelsen hos eleverne at starte dagen med morgensang, for så har de allerede indtaget rummet med deres egen stemme,” forklarer Andrea Krüger Holm.
”På nogle skoler er der en levende sangkultur, og på andre er der behov for hjælp for at få den styrket, finde et fælles repertoire, tryghed i at synge og tiden til at gøre det. Det vil vi gerne hjælpe med,” fortæller Andrea Andrea Krüger Holm, der beskriver, hvordan de tilmeldte skoler løbende modtager gode råd om, hvordan man for eksempel kan aktivere kroppen og synge i kanon.
Flere musikoplevelser i skolen i dag – og i fremtiden
Forud for projektet har der været dialog med Musiklærerforeningen om sangkulturen på skolerne; ”De steder hvor det fungerer godt, er der, hvor både ledelse og et bredt team i lærergruppen bakker op. Hvis vi kan stille materiale til rådighed, bliver det nemmere for flere at være med,” forklarer hun.
Sanglisten kan også bruges de kommende år som direkte adgang til gode sange og daglig støtte til en levende sangkultur på skolen, fortæller projektleder fra European Choir Games & Grand Prix of Nations Aarhus 2025, Lene Juul Langballe.
”Vores dialog med Musiklærerforeningen pegede på, at hvis vi kan koble den daglige sang sammen med koncertoplevelser, så bliver der større ledelsesopbakning, og derfor er samarbejdet med Levende Musik i Skolen og Aarhus Jazz Orchestra så vigtigt”, siger projektlederen.
"Som landets største arrangør af professionelle skolekoncerter, giver det god mening for Levende Musik i Skolen at indgå i et projekt som dette. Vores erfaring er, at børn og unge, som er vant til at være i musikkens fællesskab fx. gennem morgensang i skolen, har nemmere ved at åbne sig for andre musikoplevelser også. Derfor er koblingen af morgensang og mødet med den professionelle livemusik oplagt. Samarbejde er en grundsten i vores arbejde, og vi er derfor glade for at have fundet sammen med Sangkraft Aarhus og European Choir Games om at give gode fællesoplevelser i grundskolerne og gøre sang og musik lettere tilgængeligt både for lærere og elever," siger Gitte Abildtrup, direktør hos LMS.
Gigakor
Gigakor foregår i samarbejde med Aarhus Jazz Orkester, hvor ambitionen er at mobilisere børn i hele kommunen til at synge med. For de skoler, der deltager i morgensangsprojektet, er nogle af sangene allerede en del af skolernes repertoire, så de er godt klædt på til arrangementet.
”Ideen med Gigakor er, at vi gerne vil vække sangglæden hos folkeskoleelever på tværs af kommunen,” fortæller Andrea Andrea Krüger Holm fra Sangkraft Aarhus.
Gigakoret foregår den 4. juni, og kommer til at bestå af mere end 300 børn. Arrangementet bliver afviklet i tæt samarbejde med European Choir Games.