Inden længe er det muligt at opleve Aarhus Jazz Orchestra opføre den nye koncertforestilling We Are Real – An Optical Poem, der er skabt af komponist Signe Bisgaard og animationskunstnerne Martina Scarpelli og Lars Hemmingsen. Men hvad er det egentlig, publikum kan forvente, når vi præsenterer et splinternyt værk, hvor virtual reality møder live jazz?
We Are Real – An Optical Poem kan opleves d. 1/10 i Viborg, 2/10 i København og 3/10 i Aarhus. Billetter kan købes på www.aarhusjazzorchestra.dk. Værket er et samarbejde mellem Aarhus Jazz Orchestra og The Animation Workshop.
We Are Real – An Optical Poem er et helt nyt værk skrevet til bigband af Signe Bisgaard. Men ikke nok med det, så er det også et værk, hvor virtual reality og live jazz møder hinanden i et helt nyt koncertformat. Signe Bisgaard har det seneste år samarbejdet med animationskunstnerne Martina Scarpelli og Lars Hemmingsen om at skabe We Are Real - An Optical Poem og sammen har de udforsket, hvordan Virtual Reality teknologi og musik kan udfordre og komplimentere hinanden i den kreative proces.
Det er Aarhus Jazz Orchestra og The Animation Workshop i Viborg, der har taget initiativ til dette projekt og har inviteret de tre kunstnere til at samarbejde om at skabe et helt nyt værk, der både henvender sig til et bredt jazzpublikum og gæster på Viborg Animation Festival, hvor We Are Real - An Optical Poem har premiere d. 1. oktober 2021.
Hvad er We Are Real?
Uden at afsløre for meget, er We Are Real – An Optical Poem en live Virtual Reality koncertforestilling; en koncertforestilling hvor publikum skiftevis oplever koncerten gennem et par VR-briller i et animeret univers og i den konkrete fysiske virkelighed, hvor 18 af Danmarks bedste jazzmusikere omringer publikum.
Ja, du læste rigtigt – publikum er indkredset af vores musikere. We Are Real - An Optical Poem er nemlig også et helt nyt koncertformat, hvor vi præsenterer en koncertoplevelse, hvor publikum og musikere danner et intimt fællesskab. Med kun 20 publikummer til hver koncert bliver de placeret i midten af salen i drejende stole. I stedet for at kigge op på en scene, står vores musikere i en cirkel hele vejen rundt om publikum og skaber ikke blot et afgrænset koncertrum, men også et akustisk 360 graders surround sound, der komplimenterer den virtuelle verden, der bevæger sig hele vejen rundt om publikum.
Under koncerten vil publikum opleve at befinde sig i flere forskellige oplevelsesrum: Alene i den animerede, virtuelle verden, når de er iført VR-briller, sammen med de øvrige publikummer og i et større fællesskab, hvor også musikerne er synlige for publikum. Under det meste af koncerten vil de 18 musikere nemlig stå bag et tæppe, der skaber smukke visuelle projektioner af musikernes bevægelser alt afhængig af lyset.
Vi bevæger os rundt i bobler
De forskellige oplevelsesrum under koncerten peger ind mod os selv og de nære fællesskaber, men det er ikke et tilfælde, at man også får associationer til de sociale bobler, som vi kender dem fra det seneste års lock downs. Vores forståelse af os selv som sociale væsner og hvordan vi bevæger os i forskellige ringe har nemlig været en stor inspirationskilde for Signe Bisgaard i arbejdet med We Are Real - An Optical Poem. Hun forklarer blandt andet, at værket finder sted i tre forskellige sociale lag, der drager paralleller til kravene om at skalere vores sociale omgangskreds under COVID-19:
Under COVID-19 har vi været helt alene, vi har udvalgt vores nære sociale boble med familie og venner, og vi har været i en solidarisk boble med resten af samfundet. Det har vist sig som forskellige virkeligheder, og det forsøger vi at portrættere i værket ved at skabe flere forskellige oplevelsesrum under koncerten.
Musik og animationer er udviklet i et tæt tværkunstnerisk samarbejde: Signe Bisgaard, Martina Scarpelli og Lars Hemmingsen har arbejdet ud fra et fælles manuskript og partitur, som de hele tiden har rettet til i processen, således at musik og animation i værket er én samlet oplevelse og ikke to uafhængige dele af værket.
Kunstnerne har i fællesskab også ladet sig inspirere af den tyske kunstner Oskar Fischingers optiske digte fra 1930’erne, som også lægger navn til værket. Denne inspirationsramme har skabt et fælles sprog for de tre kunstnere, der ellers til dagligt arbejder i vidt forskellige kunstneriske verdener. Man kan blandt andet se eksempler på Fischingers værk her:
Når man som publikum ifører sig VR-brillerne vil man opleve et visuelt og musikalsk univers, der taler sammen og danner et fælles udtryk og indtryk med geometriske former, der udfolder sig og svæver rundt i et både æstetisk smukt og humoristisk univers. Aflange rør snor sig gennem luften, lyde lister ind i kroppen, og kugler svæver henover hovedet på publikum i et farverigt og atmosfærisk univers.
Aarhus Jazz Orchestra har fokus på teknologi
We Are Real – An Optical Poem er en unik mulighed for at opleve ny jazz i samspil med ny teknologi. Og det er ikke et tilfælde: Aarhus Jazz Orchestra har de seneste år sat fokus på netop dette i et kontinuerligt koncertspor, der undersøger, hvordan mødet mellem musik og ny teknologi kan skabe ny kunstneriske udtryk og skabe drivkraft i blandt andet bigband-genren og vores måde at forstå ikke blot musik i vores samtid, men også hele vores måde at være mennesker på i en tid, hvor ny teknologi fylder mere og mere i tilværelsen. Og det er et ansvar, vi som basisensemble mener, vi har.
I 2019 kunne man derfor også opleve værket We, Robots, der også var komponeret af Signe Bisgaard i fællesskab med lydkunstneren Morten Riis. Til to koncerter i Musikhuset Aarhus fik Aarhus Jazz Orchestra besøg af en af verdens mest avancerede musikrobotter, Shimon, hele vejen fra Robotic Musicianship på Georgia Tech i USA. Det blev til verdens første værk for bigband og robot, og Aarhus Jazz Orchestra vandt Jazz Danmark Prisen, der hylder årets nytænkende koncertoplevelse.
I år er vores fokus på Virtual Reality-teknologi, og selvom det ikke er en helt ny teknologi, så er det sjældent at musik og animation udvikles i så tæt et parløb, som vi oplever her. Typisk adskilles de lydlige og det visuelle i udviklingen af f.eks. film eller musik, men i We Are Real er det to sider af samme sag, og de to udtryk har gensidigt formet hinanden.
Til dette værk samarbejder Aarhus Jazz Orchestra med The Animation Workshop – en international højborg for animationen i Danmark.
We Are Real – An Optical Poem er støttet af Statens Kunstfond, Viborg Kommune, Augustinus Fonden, Jazzpuljen, William Demant Fonden og Knud Højgaard Fonden.